Дніпропетровськ історичний: які таємниці приховує Преображенський собор | STUDIC.info - портал розважальних новин

Дніпропетровськ історичний: які таємниці приховує Преображенський собор

Размещено: 11:31, 02 Лип 2015. Категория: Регіони
До 180-річчя з дня освячення Преображенського собору в Дніпропетровському історичному музеї відкрили невелику виставку, присвячену цієї знакової для міста храму. Зокрема, там представлені копії проектів собору та план забудови нагірної частини міста 1835. Собор за сторіччя обріс численними міфами і легендами, деякі з них знаходять підтвердження.
Як розповів "Вістям" відомий історик Максим Кавун, основний міф - те, що наш храм - копія собору Святого Петра в Римі. За словами фахівця, міф з'явився через неправильне прочитання документа графа Потьомкіна «Нарис міста Катеринослава», поданого ним на затвердження імператриці Катерині II. «Там є така фраза:« наслідування Святого Павла, що поза Риму ». Тобто, мався на увазі зовсім інший храм. Наш собор мав бути зменшеною копією базиліки Святого Павла в Римі, а не храму Святого Петра. Ця базиліка була побудована в IV столітті н.е. імператором Костянтином, і тоді вона перебувала за стінами Риму. Але досі є загадкою, чому Потьомкін вибрав саме цей храм », - пояснив Максим Кавун.
Наш собор мав бути зменшеною копією базиліки Святого Павла в Римі, а не храму Святого Петра.
Щоб остаточно розвіяти всі сумніви з даного питання, історик знайшов у Російському військово-історичному архіві перші проекти нашого храму і зіставив їх з планом римського собору Святого Павла, які повністю збіглися. «Є два архітектурних типу храму: базиліка і хрестовокупольний храм. Хрестовокупольний в плані є квадратом - в центрі один купол і навколо нього чотири купола. Прикладом може бути наш Троїцький собор. Точно такий же собор Святого Петра. А ось Преображенський собор - це базиліка - з довгим довгастим простором - нефом », - навів аргумент Максим Кавун.
Друга легенда - те, що за початковим задумом собор мав бути гігантським. Максим Кавун підтверджує, що дійсно, храм, який ми бачимо, раз на шість менше від задуманого Потьомкіним. Його можливі розміри можна і зараз оцінити - огорожа собору збудована якраз по контурах запроектованого храму.
А от з горезвісним «Масонська знаком», які багато бачили на фасаді собору, все не так просто. «Це зображення ока з розбіжними від нього променями не є променистою дельтою, як багато хто думає. Насправді це зображення Бога-батька в православної релігії. Його можна побачити на православних фресках. Крім того, оскільки собор Преображення Господнього, а Преображення - це те, що сталося з Ісусом Христом на горі Фавор, коли він побачив світ на горі від Бога. Це зображення також вказує на назву храму. Але ніяких чітких масонських традицій я не бачу, хоча архітектор Андріян Захаров, який проектував храм, був Массоном. Але справа в тому, що всі архітектори XVIII-XIX століть, як правило, було Массон », - пояснив історик.
Є також легенда про підземні ходи, що ведуть від собору до довколишнім будівлям. За словами Максима Кавуна, дійсно на території храму є підземні пустоти, переобладнані в радянський час під бомбосховище. Але, чи ведуть вони кудись - питання відкрите. «Нібито, один хід йде від храму у бік сучасного райвійськкомату. Крім того, мешканці будинку на розі пр. Карла Маркса і Жовтневій площі, розповідають, що від їхнього будинку є хід. До революції там був будинок священиків собору. І нібито від їхнього будинку був проритий хід, щоб священнослужителі у всьому вбранні могли по ньому переміщатися і виходити на службу. У цьому є своя логіка. Відомо, що такі ходи були в храмах у багатьох містах », - розповів історик.
Мало хто знає, що Преображенський собор змінював назву. Це сталося на початку XIX століття, коли російський трон зайняв Олександр I. «При імператриці Катерині він називався Преображенським. Але при її житті був зведений лише фундамент собору. Після її смерті будівництво зупинилося. А в 1805 році Олександр I видав указ про відновлення в Катеринославі будівництва кафедрального храму, але під ім'ям Святої Катерини. І проект храму, який ми бачимо в реальності, готувався саме для храму Святої Катерини », - розповів Максим Кавун.
У 1977 році в будівлі Преображенського собору був відкритий музей історії релігії та атеїзму, що був відділом Історичного музею. Там розташовувалася експозиція про історію світових релігій, а починалася вона з єгипетських часів. «І праворуч від входу біля вікна лежала мумія з немовлям. І людям біля неї недобре ставало. Потім, коли музей у храмі закрили, то експонати повернули в Історичний музей, в загальні фонди. Ще один раз ця мумія експонувалася вже в 2004 році, і теж тоді людям біля неї ставало погано », - розповів історик.

"056.ua"





Новости сайта Архив новостей

   Реклама





ТОП за тиждень